Afdeling techniek en onderhoud bouwt mee aan succes van Airclima
Afdeling techniek en onderhoud bouwt mee aan het succes van Airclima
Airclima kan rekenen op een trouw klantenbestand voor de koel- en vriesinstallaties van opslagplaatsen en voor HVAC en dat over heel Europa. Dat is niet alleen omdat Airclima goed luistert naar wat de klant echt nodig heeft en volledig op maat werkt, maar ook omdat ze een uitstekende dienst na verkoop hebben.
Wij interviewden Jan die al bijna 10 jaar actief is bij Airclima, hij is hoofd van de service- en onderhoudstechniekers.
Waarom is het succes van Airclima niet los te maken van het onderhouds- en serviceteam?
De klanten waar we koel- en vriesinstallaties plaatsen of HVAC krijgen op regelmatige tijdstippen onze onderhoudstechniekers over de vloer. De periodieke onderhoudsbeurten zorgen dat de bedrijfsactiviteit bij onze klanten nooit in het gedrang komt omdat ze 100% kunnen rekenen op de goede werking van de geplaatste installaties.
Wanneer treden jullie in actie?
Als de installatie opgeleverd is en de monteurs hun werk hebben gedaan, komen wij aan zet. Wij nemen contact op met de klant en sluiten een onderhoudscontract af. Aangezien onze installaties niet standaard zijn, zijn onze onderhoudscontracten ook op maat uitgewerkt. Volgens de specificiteit van de installatie bepalen wij de duur en de periodiciteit van onze onderhoudsbeurten. Bij sommige installaties geven wij zelfs tot 10 jaar omniumgarantie, omdat het kan.
Jullie klanten zitten over heel Europa. Dat wil dus zeggen dat ook de techniekers vaak van huis weg zijn.
Ja, dat is ook zo. Onze klanten bevinden zich niet enkel in België. Ook in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland, Groot-Brittannië, Luxemburg, Spanje, Polen tot zelfs in Zweden plaatsten we al installaties. Voor het onderhoud werken wij enkel met eigen personeel. Dus ja, zij zijn regelmatig enkele dagen in het buitenland om de verschillende klanten te bezoeken. Een goede planning is hier essentieel.
Wat is het voordeel van met eigen mensen te werken?
Onze techniekers kennen de installaties en ook de verschillende bedrijven. We zorgen ervoor dat steeds dezelfde techniekers dezelfde bedrijfsinstallaties controleren. Ze zijn er thuis. Het vertrouwen in de techniekers is zo groot dat onze klant zelfs niet noodzakelijk aanwezig hoeft te zijn tijdens een onderhoud. De klanten kennen ondertussen het team dat op regelmatige basis passeert. Onze techniekers plannen zelf hun ‘toer’ in volgens de tijd die ze nodig hebben, ze nemen de stukken mee die ze vermoeden nodig te hebben en eenmaal ter plaatse proberen ze ook mogelijke problemen in de toekomst voor te zijn.
Onze teams op de baan zijn meer dan onderhoudstechniekers, ze ademen allemaal het DNA van Airclima. Alles voor de klant, alles voor een goed draaiende installatie, daar gaan ze voor.
Het team van onderhoudstechniekers werkt heel zelfstandig én is flexibel. Trots dat ik het werk van dit team in goede banen kan leiden.
Voordelen van een goed onderhoud en servicebeurten op regelmatige tijdstippen
- De installaties blijven in goede staat
- Elk onderdeel wordt grondig gecontroleerd
- Anticiperen op mogelijke problemen in de toekomst is mogelijk
- De klant kan op zijn 2 oren slapen
- De vaste onderhoudstechniekers kennen de installatie én de locatie
Bron: Interview met Jan