koeltechniek

Het DNA van Airclima

Dat er weinig personeelsverloop is bij Airclima heeft zo zijn redenen. Je hoeft nog maar het kantoorgebouw binnen te stappen of met iemand van de medewerkers te praten en je begrijpt snel waarom. Het DNA van dit bedrijf zit gewoon goed.

Familiebedrijf

Airclima is een echt familiebedrijf wat vrij uniek is in de sector omdat vele bedrijven ondertussen opgenomen zijn in een grotere groep. Zij kiezen bewust om een familiebedrijf te blijven. Op dit moment werken ze met een team van 35. Hun ambitie is om uit te groeien naar een team van 50.

Enkel zo kan die familiale sfeer behouden blijven. Iedereen kent iedereen, iedereen springt voor mekaar in de bres. Het managementteam is heel toegankelijk en vindt het o zo belangrijk dat ieder teamlid zich goed voelt.
Klanten voelen dit en appreciëren dit enorm.

Ervaring en kennis

Airclima beschikt over een massa ervaring en kennis, zowel bij de ingenieurs als bij de technici. Het R & D center dat ze zelf ontwikkelden is één van de voorbeelden hiervan. Met de kennis die ze in huis hebben, zoeken ze steeds naar nieuwe technologieën en systemen om hun klanten nóg beter te kunnen bedienen. En intern wordt er gezorgd dat iedereen mee is met de nieuwe ontwikkelingen.

Jonge, beloftevolle techniekers lopen mee met de ervaren collega’s en leren zo snel de knepen van het vak. Het team is een mooie mix van werknemers die al van bij de start van Airclima 25 jaar geleden actief zijn en een nieuwe jonge generatie en dat op alle afdelingen.

Contact met de klant

Omdat Airclima geen reusachtig bedrijf is, is er ook een nauw contact met de klanten. Het management is toegankelijk en staat achter het volledige team.
Klanten betrekken Airclima vaak al bij hun projecten van voor er plannen worden getekend, dit omdat ze weten dat Airclima meedenkt met hen en met hun bedrijf. Airclima wordt zelfs als partner benoemd, niet als leverancier.

De klanten krijgen bijvoorbeeld steeds dezelfde onderhoudstechniekers over de vloer om hun installaties controleren en te onderhouden, dat schept een band en ook een gevoel van vertrouwen. Ze weten dat Airclima inzet op bedrijfszekerheid van hun installaties, een uitval is (bijna) ondenkbaar.

Groepsgevoel

Het team van Airclima is er voor mekaar. Ze werken allemaal aan één doel, de klant tevreden stellen en ook houden. Problemen zijn er om opgelost te geraken, en liefst zo snel mogelijk.

Het management zet heel erg in op werkgeluk. Ze willen dat hun team zich goed voelt tijdens de uitvoering van hun taak. Iedere vrijdagnamiddag bijvoorbeeld wordt er tijd gemaakt voor mekaar. De ploegen ‘vallen’ binnen om hun verslagen af te leveren, de planning voor de volgende week te bespreken en om de nodige onderdelen uit het depot mee te nemen. Dan wordt er ook tijd gemaakt om op een losse manier de werkweek af te sluiten, dit met een drankje en een informele babbel waar ook het management en iedereen van op de andere diensten aanwezig is. Wie bij Airclima werkt, die kent heel het team.

Kritisch naar mekaar

Maar… de verschillende diensten en ploegen zijn ook kritisch ten opzichte van mekaar. Iedereen wil immers dat de beste service geleverd wordt. Die opmerkingen zijn enkel opbouwend bedoeld, niet om te veroordelen, enkel om te kwaliteit nóg te verbeteren.

En die kritiek wordt in alle richtingen gegeven, van het management naar de uitvoerders, de engineering, de planning, maar ook omgekeerd. Dat dit kan, is een mooi bewijs van de open mentaliteit die er heerst.

Topkwaliteit

Topkwaliteit, voor minder gaan ze niet bij Airclima. Het zit ingebakken in de manier van werken. Half werk bestaat niet. Wie met Airclima samenwerkt, kan dit alleen maar beamen.

Klanten werken met plezier mee aan reviews en interviews (met link naar filmpjes/interviews)omdat ze zo tevreden zijn. Velen hebben de installaties van Airclima geïmiteerd, niemand slaagde erin om hen te evenaren.

Airclima ademt positiviteit, professionalisme en kwaliteit uit.